top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

אקס מכינה – (איש ליד מכונה)



הסכנה של העבר הייתה שגברים הפכו לעבדים. סכנת העתיד היא שגברים עלולים להפוך לרובוטים.

- אריך פרום


**


מה:


קיילב הוא בחור צעיר אשר עובד כמתכנת עבור חברת החיפוש הבדיונית הגדולה בעולם – Bluebook. יום אחד בזמן שקיילב יושב מול המסך, הוא מקבל הודעה שהוא זכה בפרס הראשון של תחרות מטעם החברה. ומה הפרס? לבלות שבוע שלם יחד עם לא אחר מאשר מנכ"ל החברה, נייתן בביתו. או ליתר דיוק במתקן המעבדות שלו. כשקיילב מגיע בעזרת מסוק, הוא מגלה שהוא בעצם נבחר לקחת חלק במבחן אשר ייבחן וינסה לפענח את אחת השאלות הגדולות מאז המצאת המכונות – האם לרובוטים יש יכולות לפתח רגשות כמו בני אנוש? והרובוטית אשר קיילב יעביר את המבחן עליה היא רובוטית בעלת בינה מלאכותית משוכללת בשם אווה אשר נייתן פיתח במתקן שלו. האם קיילב יצליח להעביר את אווה במבחן שלה או האם לא משנה עד כמה הרובוט או הבינה המלאכותית משוכללת, ישנם דברים שאי ניתן לחקות כמו אצל בני אנוש כמו רגשות.


תחושותיי:


טוב בדר"כ כשיש סרט או סדרה העוסקים ברובוטים ובינה מלאכותית אז תהיו בטוחים שיצוצו שאלות מהותיות שמצריכות תשובות בעלות רובד של עומק מסוים ובאקס מכינה אותן שאלות בהחלט יצוצו במהלך ולאחר צפייה בסרט.

אבל קודם כל אני רוצה לציין שעצם העובדה שמדובר בסרט הראשון של הבמאי אלכס גרלנד הפתיעה אותי לטובה. מהסיבה הפשוטה שהייתם חושבים שמדובר בסרט שמישהו שיש לו ניסיון של כמה שנים ורזומה של מספר סרטים היה יוצר סרט כזה אבל אני כאן להגיד לכם שהסרט צולם בצורה כה מקצועית ומרשימה שהעובדה הזאת הפתיעה אותי – לטובה.

כי אכן, אקס מכינה הוא סרט שהשקיעו בו את כל מה שאתם מחפשים בסרט מדע בדיוני.

צילום מרהיב? צ'ק

עריכה מקצועית? צ'ק

נושאים פילוסופים? צ'ק

שחקנים מעולים? צ'ק

דיאלוג מציאותי בין הדמויות? צ'ק

סצינת ריקוד דיסקו ממכרת שלצערי חתכו מוקדם מדי? צ'ק





וכן, בואו שניה נתמקד על אוסקר אייזק. כן, אין ספק שדונל גליסון ואליסיה ויקנדר נתנו ביצוע שמקבל ממני שני אגודלים למעלה אך אם היה ברשותי אגודל שלישי, הייתי נותן אותו לאוסקר. הסיבה לכך, ואני אשתדל לא להיכנס כאן לספוילרים היא שלאורך הסרט הוא הצליח להיכנס לדמות אשר גורמת לכם לחוש מגוון רחב של תחושות כלפיו. עכשיו אתם מחבבים אותו, עכשיו אתם מתעבים אותו, אה הוא בטוח הנבל של הסרט, רגע עכשיו אני מריע אליו – מה לכל הרוחות קורה כאן.

עכשיו ניתן להתווכח ולציין שגם שאר הדמויות ייגרמו לכם להרגיש סלט שלם של תחושות לגביהם אבל אצל נייתן זה הרגיש יותר מובהק. לפחות בשבילי.


אז אמנם הסרט במכלול של דברים הוא מדע בדיוני אבל לאט לאט אתם תגלו שיש שכבה מעל של מתח ופסיכולוגיה על הצופה. ושוב, לא להיכנס יותר מדי לספוילרים אבל באיזשהו מובן מדובר באחד הסרטים היותר מניפולטיביים שצפיתי בהם.


עכשיו זה לא לציין שגם בסרט הזה היו כמה חולשות אך בודדות.

-לדעתי היה ניתן היה לעשות קצת עבודת פיניש טובה לדמות של קיילב היות ולקראת הסוף אני קצת איבדתי אותו.

-קצת תמוה בעיניי שבשביל מישהו עשיר ורב עוצמה כמו נייתן כמעט ואין אבטחה יציבה בביתו.

-***זהירות מספוילרים*** הסצינה בסוף כשאווה מגיעה למסוק. קצת קשה לי לדמיין שהיא הצליחה לשכנע את הטייס להמריא בלי קיילב.

-מי לעזאזל מציע אלכוהול למישהו על הבוקר?!?

-שוב, סצינת הריקוד הייתה קצרה מדי!!!


לסיכום:


אקס מכינה הוא סרט שעשוי טוב בכמעט כל פרמטר שניתן לחשוב עליו.

הוא סרט אשר עם הזמן יימצא את מקומו ליד קלאסיקות כמו מפגשים מהסוג השלישי ובלייד ראנר ובסופו של יום מדובר בסרט שכל חובב מד"ב מושבע צריך לראות.


**


8/10


Comments


bottom of page