top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

למה נסיך מצרים הינו המלך האריות של דרימוורקס

עודכן: 6 באפר׳ 2020


לפני 25 שנה יצא סרט מסוים מאולפני דיסני שעד היום רבים מחשיבים אותו כהמגנום אופוס של אולפן זה, ובצדק. כבר בפתיחה של זריחת השמש המלווה בצליל הראשון, ידענו שאנו עומדים לצפות במחזה שטרם נראה על המסך הגדול. 25 שנה לאחר מכן, בעיניי ובעיני רבים, מלך האריות עדיין שומר על המעמד והתואר כסרט הדיסני ואף הסרט אנימציה הטוב ביותר בעולם.

4 שנים לאחר מכן, יצא סרט מאולפני דרימוורקס. ייתכן ומדובר בסרט הראשון שראיתי בקולנוע היות והייתי רק בן 3 כשיצא מלך האריות ולצערי וגם בצדק לא לקחו אותי לקולנוע וכך מנעו ממני חוויה טראומתית. אז השנים עברו וככל שצפיתי בו יותר, הגעתי למסקנה שנסיך מצרים הינו המלך האריות של אולפני דרימוורקס.


רבים יגידו שנסיך מצרים הינו האדפטציה הטובה ביותר לספר שמות. כן, אפילו יותר מ-'עשרת הידברות' (1959) בכיכובו של צ'ארלס הסטון וזאת למרות שישנם מספר סצנות שהיו מעט רחוקות מהסיפור המקורי בתנ"ך. יחד עם זאת, כשזה מגיע לנסיך מצרים וכמו מלך האריות, לדעתי מדובר ביצירת המופת הטובה ביותר של אולפני דרימוורקס. ייתכן והסיבה העיקרית לכך הינה מפני שג'פרי קצנברג שהיה בין האנשי מפתח העיקריים ליצירת מלך האריות, היה בין השאר האנשים שהיגו את הרעיון לייצר את נסיך מצרים.

אז ברשותכם אעבור עתה על 15 סיבות למה לדעתי נסיך מצרים הינו המלך האריות של אולפני דרימוורקס.


*****



1. לעולם בעקבות השמש – בשני הסרטים, שני שירים או ליתר דיוק, שני השוטים הראשונים נפתחים עם השמש. ('גלגל החיים' ו'הושיע נא'). אמנם אין עוררין על כך שבמלך האריות מדובר בשוט הרבה יותר אייקוני. המסך שחור, הציוצים של ציפורים, שאגות שנשמעות באופק של אריות ואז... "נהההההה ציבניהההה..." המצמרר ומרטיט הלב שמתחיל להתבהר עם כנראה הזריחה האייקונית והמוכרת ביותר בתולדות הקולנוע.

בנסיך מצרים הסצנה נפתחת עם צליל בודד של חצוצרה שגם מלווה את פתיחת השיר הראשון ואז שוט של השמש שבהתחלה מוסתרת ע"י מה שנראה כמו עננה של חול שמיד נעלם ואז...בום!





2. האקונה מטטה 1 - בצעירותם, לסימבה ומשה לא ממש אכפת מחיי המלוכה. לא מהחוקים ומסגנון החיים המורכב שמגיעים עימם. מבחינתם, כמה שיותר זמן להינות, להשתולל ולגרום לצרות בסביבתם, כך יותר טוב.בין אם זה להסתנן לבית הקברות של הפילים או במקרה של נסיך מצרים, לרכב על סוסים ברחובות מצרים. רק רצוי כמובן שייזהרו מעט. אחרת הם עלולים למצוא את עצמם נושאים בתוצאות קשות חמורות.





3.אני אשם – משה וסימבה בורחים מביתם לאחר מוות שהם בטוחים שנגרם על ידם. בעוד שבמלך האריות זה לא המצב, סימבה בכל זאת מאמין כך לאחר שדודו שכנע אותו שהוא אחראי למות אביו. בנסיך מצרים ובספר שמות (עם כמה תיאורים שלא תואמים את המקור), משה אכן הרג את המצרי לאחר שראה אותו מכה עברי.

אכולי אשמה, משה וסימבה מחליטים לברוח בתקווה שיוכלו לשכוח את מעשייהם.





4. האקונה מטטה 2 - לאחר שהם ברחו והגיעו למקום מבטחים, משה וסימבה מאמצים חיים חדשים וטובים. נטולי דאגה, חששות ותזכורות מהעבר הקודר, ניתן לציין שהם ברחו מהזהות שלהם, וזה מה שמוביל אותי לסיבה הבאה:




5. עשה לך רב –שתי דמויות חכמות, רפיקי ויתרו, מחזירים לסימבה ומשה מעט הגיון, דברי טעם וחוכמה לחיים שלהם לאחר שהם קצת איבדו את דרכם.





6. אייכך? - במקום נידח, נטול כל יצור חי, דמות אבהית מתגלה לפני משה וסימבה ודורשת/מצווה עליהם לעזוב את מקומם ולחזור מיד בכדי לבצע את המשימה הכמעט בלתי אפשרית שמוטלת עליהם ואז להפוך למנהיגים שהם נועדו להיות.





7. אבל למה אני? – לאחר ההתגלות הניסית, סימבה ומשה לא בדיוק הכי מאמינים בעצמם או ביכולתם. בין אם מדובר בלהנהיג אומה שלמה או לשלוט על פני הממלכה וזאת לאחר כל העוול שלטענתם גרמו ולאחר שהם כמעט ושכחו מחלק זה של חייהם.





8. זה היה ביתי – כשסימבה ומשה חוזרים לביתם ומולדתם הם מגלים לחרדתם שהמצב נהיה הרבה יותר גרוע מאז שברחו.




9. אני הוא המלך – וכעת נעבור לנבלים. ידוע שברוב הסרטים, לנבלים לא ממש אכפת מאחרים בסביבתם. העיקר הדאגה לעצמם ומעמדם. בשני הסרטים ניתן לשים לב כיצד סקאר ורעמסס היו כ"כ אחוזי כוח ושליטה שכמעט ולא היה אכפת להם מהעוול שקרה מסביבם.





10. מים=חיים – כמו במלך האריות, גם בנסיך מצרים אלו ה"מים" שמצילים את היום.





11. הביטו בי - אוקי עכשיו אני מעט מרמה כי בעוד שבשוט האחרון במלך האריות, משהו מוחזק ומורם לעיני כל, הוא עדיין פחות אייקוני מאשר מה שמורם ומוחזק לעיני כל בתחילת הסרט. אבל עדיין, גם בסוף של מלך האריות וגם בסוף של נסיך מצרים משהו חשוב מורם ומוחזק לעיני כל. אחד כמובן ע"י רפיקי ואחד ע"י משה.





12. מוסיקה דרמטית ואז... – האמת, הגענו לסיבה העיקרית שבה החלטתי לעשות את הרשימה הזאת.

בתחילת הסרטים ובסופם נשמעים שני השירים האייקונים ביותר, גלגל החיים והושיע נא. שימו לב ששני השירים מסתיימים עם תו ארוך ועוצמתי שמתמשך ואז בום! המסך הופך לשחור או במקרה של מלך האריות, לשם הסרט. הערת אגב, גם השיר הראשון בגיבן מנוטרדאם מסתיים כך.





13. זימר. האנס זימר – אכן. האנס זימר, שנחשב לאחד ממלחיני הסרטים הגדולים ביותר בזמננו, הלחין את שני הסרטים האייקונים האלו. ואף זכה באוסקר על מלך האריות. אם אתם שואלים אותי, מבחינתי הוא היה צריך לזכות באוסקר על כל סרט שהפיק.





14. שיר לנו שיר – מגלגל החיים לעשרת המכות. מהאקונה מטטה לכשתאמין. שני הסרטים הפיקו את מה שהוא כנראה מבחר השירים האייקונים ביותר לשני האולפנים. לצערי דרימוורקס אינם ידועים ביצירת סרטים מוזיקלים אבל נסיך מצרים הוא ללא ספק אחד שאין שני לו.





15. לא יהיו כמוהם – ועתה הגענו לסיבה האחרונה למה לדעתי נסיך מצרים נחשב למלך האריות של דרימוורקס והיא שכמו מלך האריות, הסרטים פשוט אפיים.


בין אם זה מבחינת השירים, הדמויות האהובות, העלילה, האנימציה והמסרים של שני סרטים גדולים אלו שלדעתי יישארו עימנו זמן רב שכמו יין רק יישתבחו עם הזמן ואני אף מקווה שילדיי ונכדיי ייזכו להעריך ולאהוב אותם גם.











212 צפיות0 תגובות

Join my mailing list

© 2023 by The Book Lover. Proudly created with Wix.com

bottom of page