top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

קיפלאוור – (הכפר של השכן תמיד עשיר יותר)




-אין מה לעשות, כשאתה משחק יורו אל תצפה לאינטראקציה טובה בין השחקנים.

-קיפלאוור: hold my beer...


**


מה:

קיפלאוור הינו משחק יורו בינוני כבד שכולל מכניקות של השמת עובדים, בידניג וניהול משאבים. המשחק מיועד ל2-6 שחקנים שישחקו במהלך ארבעה סיבובים שהינם עונות השנה ובקיפלאוור אתם משחקים חלוצים שבאו לארץ חדשה ובונים ומפתחים את הכפרים שלכם לאורך ארבעת העונות.

בכל עונה שחקנים ינסו להשיג אריחים של העונה הנוכחית ע"י פעולת הבידניג וזאת בכדי להרחיב את הכפר שלהם, להניב יותר משאבים ונקודות לסוף המשחק. כמעט כל האריחים מביאים נקודות אך כל אריח הוא שונה מפני שהוא מבצע פעולה שונה כמו הבאת משאבים (פלדה, זהב, עץ ובטון) תזוזה של המשאבים בכפר מאריח אחד לשני, השגת מיפלים נוספים ועוד. בכדי להשיג את אותם האריחים, על כל שחקן להניח כמות מסוימת של מיפלים של צבע בסיס אחד מתוך שלושה (אדום, צהוב וכחול) ואין הגבלה לכמות המיפלים ששחקנים יכולים להניח ליד אריח כזה או אחר בכדי לנסות להשיגם לכפרים שלהם אך חשוב שכל השחקנים יישתמשו באותו צבע שהשחקן הראשון הניח ליד האריח.

בעזרת אותם משאבים (וגם כלים שונים) אתם תצטרכו בעיקר לגרום לאריחים שלכם להניב לכם נקודות. כמו כן, משאב זהב שווה נקודה אחת בסוף המשחק. בנוסף לכך, כל שחקן יכול להפעיל את האריח ע"י הנחת מיפלים על האריח עצמו וכאן יש הגבלה של עד ששה מיפלים. וגם כאן ניתן להשתמש רק בצבע אחד.

בסוף כל עונה, שחקנים גם יניחו את המיפלים ליד אריחי הסירות – מה שיניב להם מיפלים נוספים וכלים להפעיל אריחים מסוימים.

המשחק נמשך עד לחורף כשבסוף הסיבוב שחקנים יספרו את הניקוד של האריחים שלהם. השחקן בעל הניקוד הגבוה ביותר – ווינר!

תחושותיי:

למי שאינו יודע ישנו קונצנזוס שרוב היורואים מסתכמים ע"י כך שכל שחקן משחק את המשחק שלו. כלומר שמדד האינטראקציה בין השחקנים מסתכמת של חסימה של שחקן לקחת משאב/קלף מסוים או להניח את העובד שלו על איזור שאתה בדיוק שמת עליו עין וממש רצית לקחת.

ואז בא קיפלאוור שממבט ראשון נראה כמו משחק שלא הייתם כ"כ ממהרים לשחק אבל תודות ל-bgg, ביקורות והמלצות של חברים שמפיהם נאמרו בעיקר דברים כה טובים על משחק זה, אני יכול להגיד בלב שלם שקיפלאוור הינו אחד המשחקי יורו בעלי האינטראקציה הגבוהה ביותר שיצא לי לשחק והוא בא לידי ביטוי בכמה אספקטים:

דבר ראשון, אתם חייבים לשים עין טוב טוב על שאר השחקנים וזאת כי אתם כל הזמן תנסו לקרוא את מחשבותיהם של אותם שחקנים אחרים ובוא בזמן תנסו לחשב כמה מיפלים של צבע מסוים יש להם בכדי שאולי אתם תוכלו לקחת את האריח שרציתם לפניהם. למרות שלפעמים אסטרטגיה טובה היא למנוע משחקן אחר להשיג אריח מסוים כי זה ייתן לו קומבו חזק שהוא יוכל להפעיל בעזרת אריחים נוספים שהוא השיג לפני כן.

ובכלל, שמירה על המיפלים הינו קריטי כי במהלך המשחק אתם כנראה תניחו מיפלים על אריחים של שחקנים אחרים בכדי להפעיל משהו שאתם מאד צריכים.

דבר שני, אמנם אתם השגתם כלי או משאב או מיפלים נוספים אך השחקן השני השיג את המיפל שלכם. רב תודות! כלומר אתם אולי בדיוק תרצו משאב מסוים אבל אולי לא כ"כ קריטי כי כפי שציינתי מקודם, כל מיפל הינו קריטי בכדי להשיג אריח כזה או אחר או לבצע את הפעולה שלו וחבל שתתנו לאותו שחקן את המיפל שלכם.




ולכל אורך המשחק אתם תמשיכו להילחם על האריחים, על המשאבים ועל המיפלים ואמנם יש מעט אלמנט של מזל ע"י כך שאולי לשחקן מסוים יש יותר מיפלים של צבע מסוים מאשר לכם אך בשביל זה יש גם את אריח "השחקן הראשון" שאם הצלחתם לזכות בו אז אתם תהיו השחקנים הראשונים בסיבוב הבא ובמשחק זה, הוא כדאי לנסות להיות השחקן הראשון או השני.

החיסרון האישי שלי זה שכמו מומבסה, לפעמים אני יוצא בתחושה שהמשחק נגמר לפני שאני מסוגל לעשות עוד כל מיני פעולות. טוב נו, ידוע שבישראל הסתיו ואביב לא מחזיקים מעמד לזמן רב.

טיפ למתחילים: מה שייתן לכם אינדיקציה טובה על אלו אריחים לנסות לקחת באביב, קיץ וסתיו הינם האריחי חורף שבתחילת המשחק אתם בוחרים אלו לשמור ואלו לזרוק ובעזרתם אתם תנסו לייצר את הקומבו הטוב ביותר של האריחים. ואני מבקש בכל לשון של בקשה, תתעלמו מהאומנות של המשחק כי הוא ממש לא מייצג את המשחקיות המופתית שלו.

מקווה שבגרסת הדלוקס הוא יקבל את מה שמגיע לו.

לסיכום:

כמות שחקנים מומלצת: 4. אולם קיפלאוור הוא בין המשחקים הבודדים שעובדים מעולה בכל מספר.

תמה: ממש על הגבול הדק להיחשב כמשחק אבסטרקטי.

אומנות המשחק: חמוד. חיבבתי את האיורים של הבתים שבמקרה האחות של המעצב איירה.

רכיבי המשחק: עצים, עצים ועוד עצים!

כובד: בינוני-כבד. אך נוטה יותר לצד הבינוני.

שעות פעילות מועדפת: צהריים.

חטיפים מומלצים: כל מה שבא עם ספל (בכדי להניח על אריחי החורף).

משחקים דומים: מבחינת משחקיות, טרם יצא לי להיתקל. מבחינת רכיבים, כל משחק יורו שני. אך בעיקר 'ארכיפלגו'.

**

קיפלאוור הוא משחק שכל מי שמחשיב את עצמו שחובב משחקי יורו רצוי שיהיה אצלו על המדף ויפה שעה אחת קודם כי הוא ללא עוררין אחד ממשחקי היורו הטובים ביותר שיצא לי לשחק. **

9/10

127 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page