** "Africa is God’s country and he can have it" -גראוצ'ו מארקס
**
מה: מומבסה הינו משחק שלוקח אתכם אל תוך תקופה אמממ... "מעניינית" אי שם במרחבי אפריקה. במשחק אתם חוקרים את היבשת הפראית ותפקידכם הוא להיות המשקיע הטוב ביותר על תוצר מסוים שהם: קפה, בננה, כותנה וגילוי היבשת. בתור שלכם אתם תצטרכו לדעת איך לנהל את הקלפים שבידכם בצורה היעילה ביותר. בעזרת הקלפים אתם יכולים להחליט לקנות קלפים שווים יותר או להתחיל להשקיע במניות של תוצר מסוים שצוין בהתחלה. כמו כן, אתם יכולים להחליט להשקיע במדד היהלומים או במדד הפנקסנות, מה שייתן לכם את האפשרות לנהל יותר קלפים ומתן נקודות רבות נוספים. בסוף המשחק, מחשבים ניקוד ע"י כמות המטבעות, כמות המניות שלכם בחברה כזאת או אחרת ומיקומכם במדדי היהלום והפנקסנות. השחקן בעל הנקודות הגבוה ביותר, ווינר!
**
תחושותיי:
צמד המילים שעלה לי לראש לאחר המשחק הראשון שלי היה: הרמוניה מכנית.
הסיבה לכך היא בעוד שמומבסה הינו משחק עתיר מכניקות כגון: השמת עובדים, ניהול קלפים, ניהול משאבים ושליטה איזורית, המעצב וכל מי שלקח חלק ניכר בפלייטסטינג, הצליחו לעשות עבודה נהדרת כך שהמכניקות ייתחברו ויישתלבו בצורה אלגנטית ומשהו שטרם יצא לי לראות במשחקים נוספים.
במומבסה כל מהלך הוא קריטי וכל מהלך הוא לקיחת סיכון כי מצד אחד אתה רוצה לקנות קלף מסוים אבל אולי אז שחקן אחר ייקח לך משבצת שרצית להניח את העובד שלך עליו ואולי אתה רוצה קודם להניח את העובד שלך לפני שייקחו לך אבל אז מישהו אחר יכול לקחת לי את הקלף שאני ממש צריך!!
ואני יודע שאני נשמע עכשיו כמו תקליטור שבור אבל תאמינו לי כשאני אומר לכם שבמומבסה, כל החלטה חשובה מנשוא וגם מדובר אף במשחק שלהיות שחקן ראשון הינו משהו שרצוי שתהיו ברוב הסיבובים אם תוכלו וזאת כי במשחק השמת עובדים כמו בכמעט כל משחק השמת עובדים, אם לא תניח את העובד שלך על משבצת מסוימת אז כן, קחו בחשבון שמן הסתם מישהו אחר יעשה זאת לפניך.
עכשיו אמנם המשחק אינו חצי שיתופי, אבל לאחר מספר סיבובים אתם סוג של תנהלו מו"מ עם שחקנים נוספים וזאת בכדי לנסות לרמוס את המניות של שחקן אחר שעתה מנסה לתפוס שליטה של אפריקה מקהיר. בעוד אתה ועמיתיך מנסים ביחד להשקיע במניית קייפטאון. אבל חכו, כי בו בזמן *אתה* הוא זה שרוצה להניח בתים על משבצות מסוימות כי הם ייתנו לך לעלות יותר במנייה/במדדים/ייתנו לך כסף אז למה שתעזור לשחקן שאיתך?!
אבל אלוהים. למה רק שבעה סיבובים?!? וכאן הבעיה הקטנה שלי עם המשחק, אחרי כל משחק ששיחקתי, הרגשתי שיכולתי לעשות הרבה יותר אם רק-היה-לי-עוד-סיבוב-אחד שבו יכולתי לעשות אל"ף בי"ת גימ"ל. אבל נו, אולי אם איזו הרחבה עתידית זה יתוקן. עכשיו בטח תגידו לעצמכם, "נו אז מה מיוחד כ"כ בו? נשמע כמו יורו טיפוסי למדיי עם סוג של מסחר-ליד-הים-התיכון".. ובכן, הייחודיות של מומבסה באה לידי ביטוי ע"י הקלפים. אבל לא הקלפים עצמם, אלה איך שאתם משתמשים בהם. ואני אנסה להסביר: מה שקורה זה שבכל סיבוב אתם תציבו 3 קלפים שאתם תחליטו לשחק עימם מתחת ללוח האישי שלכם ושאר הקלפים אתם תציבו בצד. בסיבוב הבא אתם תציבו את הקלפים בחלק העליון של הלוח שלכם ואז אתם תבחרו איזה קלף להשתמש בסיבוב הבאה כי מה שקורה בפועל זה שאתם בעצם בונים ערימה של קלפים מסויימים שכעבור מספר סיבובים אתם תוציאו אליכם שתוכלו אז להשתמש בהם בעיקר בשביל להתקדם כמה צעדים טובים קדימה על מדד מניה כזאת או אחרת. (תאמינו לי שוויזואלית זה יהיה הרבה יותר הגיוני).
מומבסה גם עוצב ע"י אותו מעצב שיצר משחקים שנחשבים מאד פופולריים כמו: האי של סקיי, חשיכה בהונג קונג, השביל המערבי המופלא ולאחרונה -מקראיבו. כמו בכל יורו כבד, משחק ראשון יהיה יותר כמו משחק למידה היות וייקח להם זמן להבין איך הקסם של מומבסה עובד. בואו נגיד שאני העדפתי לגבש דעה מוצקה ולתת דירוג כעבוד המשחק השלישי אבל כבר במשחק הראשון, אני ידעתי שאני מאוהב.
** לסיכום:
כמות שחקנים מומלצת: 4.
תמה: כמה יימצאו אותה מעט בעייתית כי קולוניזציה וזה...
אומנות המשחק: פסדר.
רכיבי המשחק: פסדר+ לפחות יש רכיבי עץ.
כובד: מרתון סובב אפריקה כשבחוץ 40 מעלות.
שעות פעילות מועדפת: באופן מפתיע, מתי שתוכלו.
חטיפים מומלצים: קפה ובננה.
משחקים דומים: קצת בראס, קצת פחמן דו-חמצני- קצת בעל גלריה וקצת אל גרנדה.
**
8/10
Comments