top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

דברים שצריך / סטיבן קינג – (תרבות הצריחה)


אז מה *אתם* הייתם קונים...?

**

מה: חנות נפתחת בקסאל רוק. מושבה עממית ודיי משעממת בארה"ב שלא הרבה מתרחש בה חוץ ממספר ריבים, ויכוחים וטינות של התושבים כלפי אחד השני.

יום אחד מגיע סוחר בשם לילנד גאונט ומחליט להקים את החנות שלו במרכז מסחרי בעירייה שאותה הוא מכנה "דברים שצריך". חנות שלטענתו מוכרת כל מה שלקוח חפץ מאד בליבו לרכוש. חוץ משעות הפתיחה וסגירה המוזרים של החנות, בכל המוצרים אין תג מחיר. מה בכל זאת המחיר שלהם? עד כמה שהלקוח יכול לשלם מכיסו. אה וגם לבצע תעלול קטן שבעל העסק מבקש מכם. לא כזה נורא, נכון? רק רצוי שהלקוחות ישימו לב לשלט עם פונט יחסית קטן הנמצא בתוך החנות - "שהקונה ייזהר"...


תחושותיי:

בפועל לא הרבה קורה בספר. אם אתם מחפשים איזה תחכום עלילתי כמו 'בית כברות' או 'הזר' אז ספר זה לא בשבילכם. האם זה עושה אותו פחות מבדר לקריאה. לעניות דעתי, ממש לא.

אלן היה אחד הדמויות שאני באופן אישי מאד התחברתי אליו מתוך ארבעת הספרים שקראתי. (כולל זה). לפעמים היה נראה שהיה חסר מעט עקביות ללילנד. לפעמים הוא כועס, לפעמים הוא ממש נחמד, לפעמים הוא יכול לאבד את העשתונות אבל באופן שהקורא לא ממש מצפה לכך אבל מצד שני אולי זה בדיוק מה שסטיבן רצה ממנו והאמת שלדעתי מדובר באחד הדמויות היותר מפחידות שלו שיצא לי לקרוא. בנוסף, סטיבן יכל היה לקצץ בכמות הדמויות שהוא החליט לכתוב בשביל העלילה ולא הייתי מרגיש בחסר. מצד שני, כל דמות לא הרגישה לי רדודה או משעממת. במיוחד כשרוב רובן הגיעו במגע על לילנד בחנות שלו.


כפי שכתבתי בסקירה של בהקדמה של "בית כברות לחיות מחמד" סטיבן טען שהוא כמעט ולא הוציא את הספר היות ויש בו יותר מדי קטעים מטרידים וכאן אני נאלץ לחלוק על קינג. אישית אני באמת ובתמים חושב ש'דברים שצריך' הוא הספר המטריד ביותר שלו. ואסביר יותר בהרחבה בספוילרים בהמשך. רק אציין שהייתה סצינה שבגללה כמעט והחלטתי לא להמשיך מרוב שהיא הייתה קשה בשבילי לעכל וקיוויתי שהנורא מאחורי. האם צדקתי? אתן לכם לגלות.


הייחודיות של 'דברים שצריך' באה לידי ביטוי כשקינג בעצם החליט לעזוק בנושא העיקרי של הספר וזאת תרבות הצריכה שלנו שגם כעבור כמעט 30 שנה מאז צאת הספר עדיין אם לא יותר רלוונטית לימינו. ואולי אני תמים אבל אולי כדאי לעשות איזה בדק בית עם עצמינו ולגלות מה היה קורה אם מישהו היה מבקש מאיתנו לבצע "תעלול קטן" על אנשים אחרים רק כדי שנקבל את מה שאנחנו רוצים וצריכים.


***ספוילרים*** ואז סיכום נטול ספוילרים. שהקורא ייזהר... . .

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

-הסיבה שאני חושב למה 'דברים שצריך הינו הספר המטריד ביותר של קינג זה בעיקר בגלל שהוא גרם לילד בן 13 להתאבד. בקושי נער כך שבאותו רגע אני כמעט וסגרתי את הספר ולא המשכתי.

-מה שהיה חסר לי במעט הוא האינטראקציה בין לילנד לשריף אלן לכל אורך הספר במיוחד וקיוויתי שיהיה איזה סטנדאוף בסגנון של סרט קאוובוי בעמודים האחרונים ולדעתי גם בספר זה סטיבן מצליח לפספס ולא ממש לספק את הסחורה מבחינת לתת סוף קליימקטי גם לספר זה. -יחד עם זאת אהבתי את הרגע הקטן והמקסים בו הכומר של הבפטיסיטים עוזר ונותן תמיכה לכומר של הקתולים שלאורך כל הספר שנאו אחד את השני.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

לסיכום: אמנם לא מדובר בספר המוצלח ביותר שלו אך הוא עדיין מצליח לספק את הסחורה כמו שקינג מסוגל. דווקא בעידן כ"כ חומרני כמו שלנו, אולי ספר זה יכול לתת לנו מין אזהרה, שניקח צד אחד אחורה ונוודא שלא ניסחף עם תרבות הצריכה שכבר תפסה תפקיד נכבד בחיינו. ושאולי נתמקד יותר בדברים החשובים באמת. אחרת לכו תדעו את מי אנחנו מזניחים בחיינו לטובת המה. ** 7.5/10


112 צפיות0 תגובות

Join my mailing list

© 2023 by The Book Lover. Proudly created with Wix.com

bottom of page