top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

טבעות הכח – (אתם לא ראיתם את מה שאני ראיתי)

עודכן: 4 בנוב׳ 2022




תדמיינו לעצמכם סיטואציה: אתם נכנסים לחנות פארם ומחפשים לעצמיכם בושם חדש. לאחר סריקה קלה על המדפים, תופס לכם את העין בקבוק בושם מיוחד במינו עם עיצוב חדשני ויפה - משהו שטרם יצא לכם לראות בשוק.

ואתם מגיעים לבקבוק ומתעכבים שניה בעיצוב היפה שלו ואתם מקווים שהריח יעשה עליכם גם רושם טוב. אז אתם פותחים את הבקבוק, מריחים ומשפריצים קצת על היד שלכם ו... מגלים שמדובר באחד הריחות היותר מסריחים שיצא לכם להריח. אז זה טבעות הכח בשבילי - מרשים מבחוץ אבל מסריח מבפנים.


** חודשים רבים לפני ששני הפרקים הראשונים יצאו, הייתה לי תחושת בטן קשה שהסדרה תהיה גרועה. חבל שלא שיערתי רק עד כמה גרועה היא תהיה. אני אפילו ארחיק לכת ואציין שהיא (ואני לא מאמין שאני כותב זאת) גורמת לעונה השמינית של משחקי הכס להיראות סבבה. בעיקר בגלל שלמרות כל הבעיות והביקורות שהיו לי עם העונה השמינית, לעומת טבעות הכח שהיה בעיקר שיעמום אחד טוטאלי, משחקי הכס היה עוד איכשהו מבדר. ויאמינו לי כולם שנתתי צ'אנס לסדרה. למרות הטריילרים, ולמרות השיווק הקרינג'י, למרות הדמויות החדשות שלא היו אמורות להיות בסדרה מלכתחילה, אני יכול להגיד בלב שלם שמצד אחד מדובר בשמונת השעות המבוזבזות בחיי אבל מצד שני עכשיו אני יודע מה לא לעשות במידה ויום אחד וארצה לייצר סדרה משלי.

אז ברשותכם אני אחלק את הסקירה למה שהיה טוב בסדרה, מה היה רע ומה היה "פסדר כזה".


הטוב


1. הויזואליות – אם הייתי צריך להתאמץ ולחפש על איך הסדרה עלתה קרוב למיליארד דולר להפקה – אז תוכלו למצוא אותם בנופים המרהיבים. בעיקר עם נומינור וקאזד-דום לפני מאורעות הבאלרוג בשר הטבעות. אני אפילו אודה שפה ושם הם הצליחו לתת לי תחושה של ארץ התיכונה.


הרע


1. הסיפור – ידוע שלא היה ליוצרי הסדרה את הזכויות של הסילמריליון אבל זה לוקח כישרון ייחודי לקחת את אחד היצירות המפורטות ביותר בספרות העולמית ולייצר את אחד הסדרות המשעממות ביותר בהיסטוריה של סדרות. אם בכל פרק אני בדקתי לראות עוד כמה זמן נשאר, ואם בכל פרק אני השתמשתי בנייד כל כמה דקות ואם בכל פרק אני הרגשתי שאני עוד שנייה נרדם על המקלדת אז כנראה שזה אומר לכם משהו על איכות הסדרה מבחינת הסיפור.


2. הדיאלוגים – מאיפה להתחיל בכלל...? -את יודעת למה סירה צפה ואבן לא? -אתה לא ראית את מה ש"אני" ראיתי!! -אי אפשר לרצות צמאה ע"י שתיית מי מלח. -האלפים באו לקחת לנו את המסחר!!! -לא על הבשר אבל מעבר לבשר.

והרשימה נמשכת.


3. הקצב – אם.....לאורך.....שבעה.....פרקים....לסדרה....לקח.....להתפתח......

אזבפרקהשמינימגליםמיזהסאורוןוגלדאריאלמנסהלהרוגאותווהיאלאמצליחהוהואבורחלמורדוריאללהביי.


4. השחקנים - למעט מספר מאוד זעום של שחקנים חביבים שעשו עבודה לא רעה שאני יכול למנות על כף ידי – כל שאר השחקנים נראה שנבחרו באופן רנדומלי מהרחוב וביקשו מהם להיות נוכחים ולהגיד כמה מילים. כן, אני מסתכל עליכם – השחקן ששיחק את ת'יאו (הבן של האמא), האמא של ת'יאו, דון למון האלף השחום עור, האחות של איסילדור, המלכה של נומינור וכמובן – גאלדריאל.


5. גאלדריאל – כמו שזה לקח כישרון לייצר סדרה משעממת המבוסס על היצירות של טולקין, אז בעיני זה לוקח כישרון יותר מיוחד להפוך את גלאדריאל למה שאני מחשיב כדמות השנואה ביותר שנראתה על המסך!! גאלדריאל היא הדמות הכי קארן, הכי מארי סו, הכי אנטי-חברתית, הכי "לא הייתי רוצה להיות נוכח בחדר איתה". היו סצינות רבות שגרמו לי לשנוא אותה אז אמנה את הטופ 5 שלי: 1. כשהיא רכבה על הסוס. 2. כשהיא הצליחה להכניס 4 (!!!) לוחמי נומינור אל תוך הכלוב. 3. כשהיא התהפכה על הסוס במלחמה בארצות הדרום. 4. כשהיא שוחה לה באוקיינוס. 5. כשהיא מאמנת את להקת הבנים של נומינור איך להילחם.

יש שיגידו שהיא עוד צעירה ולומדת איך להיות בן אדם יותר טוב. חברים, האישה מעל 1000 שנים, האחיינים שלי לומדים איך להיות אנשים טובים מגיל שלוש.

וכמובן שהיה חשוב ליוצרים להפוך אותה לבאד-אס כי אנחנו ב2022 ואנחנו חייבים להראות לצופים שנשים יכולות לעשות דברים כמו גברים ואף יותר טוב. רגע אבל מה עם עצם העובדה שהיא כבר הייתה אחת הדמויות החזקות ביותר ושהיא לא הייתה צריכה להיות לוחמת גברית ואף ביצ'ית בכדי להוכיח את זה? לא!! היא חייבת להיות גברית!!! אה כן ומסתבר שהיא גם מאד טיפשה ומטומטמת שלא הצליחה לזהות את סאורון.



Stunning and brave


6. יחי הגיוון, ההכלה והשוויון – יודעים מה, סבבה. מילא מחליטים להוסיף שחקנים שחומי עור ואסייתים לעולם אשר התבסס על פולקלור אירופאי, אבל כמו שידידי דוד ספרא כתב באופן מפורט – אם כבר מלהקים שחקנים כאלה אז לפחות תעשו שאת באופן שיהיה הגיוני מבחינה גאוגרפית. ראו ערך משחקי הכס – הסאטרקים באים מהצפון אז הגיוני שיהיו בהירי עור כמו הסקנדינבים, הדות'רקאי לעומת זאת באים מהמזרח אז הגיוני שהם יהיה שחומי עור כמו כל מי שמגיע המזרח התיכון. אבל לא, אנחנו צריכים להראות שצבע עור ואתניות לא משנה כאן בכלל ואם תגידו מילה אחת על זה אז אתם ג-ז-ע-נ-י-ם!!!


7. לעזאזל מדע, פיזיקה וגיאוגרפיה – אז מסתבר שיוצרי הסדרה אהבו מאד את הרעיון של טלפורטציה במשחקי הכס שהחליטו לאמץ אותה כאן שהגיעו ביום אחד למלחמה עם האורקים. יאייי!!! אה וכן ומסתבר ששלוש אוניות מספיקות בכדי להניע את כל הסוסים, הציוד והחיילים לארץ התיכונה.

-אוי לא!!!ההר געש התפרץ ועכשיו כולנו נמות!!! -לא, לא כולנו. אל תשכח שיש לנו את הנשק האולטימטיבי שחסין בפני כל סכנה כזאת או אחרת. -שהוא? -שריון עלילתי!

-ישששש!! ניצלנו!!!!


8. חוסר נאמנות לטולקין – קלברימור, גאלדריאל, קלבורן יצירת מורדור, יצירת שלושת הטבעות, והרשימה נמשכת. רק בקטגוריה הזאת אני יכול לכתוב סקירה נוספת לחוד אבל רק אציין שכל אחד מהם קיבל יחס לא אמין למקור, מעליב ושפל בסדרה הזאת.


9. חוסר עקביות – פרק שני: הוביטים גרסת עליאקספרס לא משאירים אף אחד מאחור. פרק רביעי: כמה מהוביטים גרסת עליאקספרס ייצטרכו להישאר מאחור. פרק שביעי: לא משאירים שום הוביטים גרסת עליאקספרס מאחור.


10. הלברנד - אני חושב שהעלבון הגדול ביותר לטולקין – יותר מאשר דימוי גאלדריאל, יותר מאשר קלברימבור היה הלברנד/סארון. או במילים אחרות – אמאזון אשכרה מצפה להאמין שכלללללל הצירופי מקרים שקרו לסארון, מציאת גאלדיראל בלב האוקיאנוס, הצטרפות למלחמה בארצות הדרום לאחר שרצה להישאר בנומינור, ניצול מההר געש, הובילו אותו בסוף למגדל בארגיון ולקיחת חלק ביצירת הטבעות?!?!?!? פ** יו, סדרה!!!!!


הפסדר כזה


1. איסילדור – חוץ מהפרק השביעי, לרוב הוא היה הדמות היותר אמינה בסדרה שגם נתן לי תחושה של ארץ התיכונה.

2. דיסה – אילולא המעבר החד שלה כמו אנאקין שנהיה לסית' בנקמתו של הסית' – הייתי מחשיב אותה כאחת הדמויות היותר משעשעות בסדרה.

3. המוסיקה – ברובה סופר גנרית – לקראת שלושת הפרקים האחרונים היא הייתה חביבה כזאת.


לסיכום:


אני יכול להרחיב עוד ועוד על כל מה שרע עם הכישלון שהיא הסדרה הזאת אבל אציין זאת כך - טבעות הכח היא הדוגמא המובהקת על איך **לא** לייצר סדרה. מכל היבט אפשרי למעט ויזואליות. ועזבו שהסדרה אינה מכבדת את טולקין והעולם שהוא עמל ויצר במשך עשרות שנים, עזבו שהסדרה אינה מכבדת את ז'אנר הפנטזיה שאנחנו מכירים ואוהבים, הסדרה עצמה אינה מכבדת עצמה כ-ובכן, סדרה.


אומרים שהסדרה נוצרה כפאן-פיקשן, אני חולק על זה באופן מובהק. פאן-פיקשן מייצרים כשאתה נותן כבוד למי שיצר את העולם בשבילך כדי ליצור משהו שהוא מבוסס עליו. אך זה ממש אבל ממש לא המצב עם טבעות הכח. מהסיבה הפשוטה שזה נראה שזה נעשה מתוך הייט-פיקשן. כלומר מתוך שנאה לטולקין והיצירה שלו ומתוך עזות מצח לנסות לייצר משהו שכמו שאחת המפיקות ציינה – "לייצר סדרה אשר תואמת את העולם שאנו חיים בו כיום".


אם שר הטבעות של פיטר ג'קסון נוצר מתוך, הערצה, אהבה וכבוד לטולקין אז טבעות הכח נוצר מתוך עלבון, התנשאות ושנאה כלפיו ובאופן אישי אני שמח שטולקין כבר לא חי ביננו בכדי לראות מה בעבור חופן דולרים יעשו לאחת אם לא היצירה המושקעת והמפורטת ביותר בספרות העולמית.


אני מאמין בלב שלם שהספרים של טולקין וסרטי שר הטבעות של ג'קסון יישארו עימנו לעוד שנים רבות וטובות כמו יין שרק משתבח עם הזמן. טבעות הכח הוא בעיניי לא יותר מאשר קרטון חלב שנשאר יותר מדי זמן מחוץ למקרר ושינדוף כעבור מספר שנים ויישכח כלא היה ולא נברא, כמו טיפה בים שכפי שכבר ידוע לכם - הים תמיד צודק.


**


2/10

Join my mailing list

© 2023 by The Book Lover. Proudly created with Wix.com

bottom of page