top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

המעניק / לויס לאורי (מטריקס: הספר)

עודכן: 7 באפר׳ 2020




פה ושם יוצא לך להיתקל ביצירה שיכולה ממש להרעיד את הקו המחשבתי הרגיל שלך או אפילו את הפרספקטיבה שלך על העולם. 'המעניק' הוא אחד מהיצירות האלה.

סיפורינו עוקב אחר ג'ונאס. נער חביב שחי את חייו ב"קהילה" האוטופית שבו הוא רוכב על אופניו לבי"ס, נפגש עם חבריו ומבלה זמן איכות עם משפחתו והקהילה הינה מקום שבו לא תמצאו שום כאב, שום מלחמה ושם סבל. נשמע מזמין, לא?


ובכן, לא בדיוק כי בקהילה יש את "וועד הקשישים" והם בעצם מנהלים את הכל! כולל את חייהם של התושבים. וזה בא לידי ביטוי כמו איזה זוגות מתאימים אחד לשני, איזה עבודה מתאימה למי ע"פ כישוריהם, איך לדבר אחד עם השני ואף מה כן ומה לא להרגיש.

כשג'ונאס מגיע לגיל 12 הוא נבחר על ידי מועצת החכמים של הקהילה להיות "המקבל" שתפקידו הוא לקבל את כל הזכרונות והסודות של העולם שנשמרו בתוך התודעה של אדם אחד ששמו המעניק, איש זקן שתקפידו הוא לאכסן את אותם זכרונות וסודות של העולם שהמועצה החליטה להסתיר משאר התושבים מחשש שייחשפו לכל הדברים ההזויים שהחביאו מהם כמו אהבה, שלג, מלחמה ואף צבעים.


עם הזמן, ג'ונאס מגלה שהעולם שהוא חי בו אינו כ"כ מה שהוא חונך וגדל לחשוב ועם הזמן הוא יגלה סודות נוספים שעלולים יהיו לשנות את חייו ואת סביבתו.


בהרבה מובנים ספר זה מאד הזכיר לי את הנסיך הקטן שבו הגיבור הינו ילד תמים שלאט לאט מגלה את הסודות הכמוסים והעמוקים של העולם ואיך הוא באמת מתנהל ע"פ הטבע. מה שגם מאד הזכיר לי את המטריקס למי שצפה ומבין למה זה.


מה שהיה מקסים בעיניי אך גם מסוכן בספר זה שהוא באמת יכול לערער לטובה ו/או לרעה את עולמו של האינדיבידואל שנחשף לעלילה ואני יכול להבין למה החליטו להחרימו בכמה מוסדות חינוך מפני שבאמת יש מקומות או קהילות שתמצאו שם את "וועד הקשישים" שלהם שיעדפיו שאנשים לא יתחילו פתאום לקבל רעיונות חדשים שעלולים לערער את היציבות של אותה קהילה.


ואם אתם שואלים אותי, אני הייתי מאד מעדיף לחיות בעולם שאולם יש שנאה אבל יש גם אהבה.

שיש אדום של דם אבל יש גם אדום של פרח.

שיש רגשות כואבות מאשר שלא יהיו רגשות בכלל.

שאולם יש חשש להיתקל בספרים גרועים אבל לפחות ישנם ספרים.

עולם שאולם אנשים יעשו טעויות בבחירות שלהם מאשר ש"הקהילה" תבחר בשבילם הכל ובקושי תהיה להם זכות בחירה בכלל.


לסיכום:


אילולא הוא לא היה מיועד לנוער, הייתי בהחלט רואה אותו מתארך לעוד 100 עמודים לפחות במיוחד שמאד הייתי רוצה לראות מעט יותר התפתחות של הדמויות ואולי יותר התמקדות בפרקים האחרונים של הספר בנוגע לקהילה. מצד שני, לדעתי חשוב מאד להיחשף לספר זה בגיל צעיר ולדעת שרק כשמשהו נראה טוב ויפה על פני הקרקע לא בהכרח מראה מה יש מתחתיו.


9/10

128 צפיות0 תגובות

Join my mailing list

© 2023 by The Book Lover. Proudly created with Wix.com

bottom of page