top of page
  • תמונת הסופר/תYair1010

הסילמריליון -ג'.ר.ר טולקין – (התנ"ך של ארץ התיכונה)



"יש אמנות ויופי ועוצמה בדימויים הראשוניים של הפנטזיה". גיירמו דל טורו

 

**


מה: הסילמריליון הוא ספר פנטזיה של הסופר/פרופסור ג'.ר.ר טולקין כשהוא מובנה מסיפורים ואגדות שונות שמתרחשות באותו עולם של ההוביט ושר הטבעות.

לעומת ספרים אחרים, קצת מאתגר להסביר על מה בעצם הסילמריליון אבל בגדול יש קונצנזוס שהוא נקרא כמו סוג של ספר תנ"ך כשתוכלו למצוא רצף סיפורים ודמויות רבים, הן מבריאת בעולם שהוא ארדה ע"י ארו-אילווטאר שהוא האל הבורא, וכל יצורי הפנטזיה השונים (ולא רק) למיניהם שאנחנו מכירים כמו אלפים, גמדים, קוסמים אנשים גבהי קומה וחזקים שנקראים נומנורים, ועד לאירועי ההוביט ושר הטבעות בעידן השלישי שאותם כבר ניתן לקרוא לעומק בספרים של אותם השמות.

 

תחושותיי:


בואו נתחיל בוידוי קטן כי ביננו זה תמיד כיף לקרוא בסקירה אבל כפי שלכמה מכם יצא לשמוע – הסילמריליון הוא אתגר. זה איננו ספר קל לקריאה גם כשאתם יודעים למה אתם נכנסים. וכאן אני נאלץ לציין שבנסיון הקריאה הראשוני שלי, אני אכן לא ידעתי למה אני נכנס היות ואני ציפיתי שאני אקרא אותו כמו שאני פחות או יותר קראתי את ההוביט ואת שר הטבעות. אבל שוד ושבר, כבר בעמודים הראשונים אני התחלתי ללכת לאיבוד בין על האירועים והדמויות השונים שהיה לי קשה לזכור מי זה מי ומה תפקידו כעבור עמוד או שניים. אז לצערי בקריאה הראשונה אני לא צלחתי במשימה לקרוא את הסילמריליון וזנחתי אותו כעבור 20-30 עמודים בערך. תתקדמו כמה שנים קדימה וכעבור כמה שערות לבנות שצמחו לי ושערות שאיבדתי, החלטתי לתת לו הזדמנות שניה כשהפעם אני קיבלתי מידע על איך לקרוא אותו ולמה לצפות. ואכן, לא הייתי כותב את השורות האלה אם בשעה טובה ומוצלחת לא הייתי מסיים אותו.

 

ואכן, גם הקריאה השניה לא חסה עליי מבחינת הקושי בכל הנוגע לסיפורים השונים, הדמויות הרבות והאירועים שמתרחשים בהם. אבל למזלי אני קראתי גרסה של הספר שבו בעמודים האחרונים יש לי אינדקס עם כל ההגדרות והמונחים השונים לספר כדי שאוכל לזכור מי זה מי, מה זה מה ולמי זה נשוי ומי הבן של מי וכו. בנוסף שבכל כמה עמודים, מצורף בספר ציורים המהפנטים של המאייר טד נאסמית' שקשורים לאירועים שמתרחשים בספר אז זה בהחלט עזר.

 

אז עד כאן הוידוי. מה לעזאזל חשבתי על הספר?!?

 

אני חושב שהדבר העיקרי שאני יכול לקחת מהסילמריליון זה שבמובן הכי פשוט של המילה – טולקין היה גאון. כלומר את זה כבר ידעתי לאחר קריאה וצפייה של שר הטבעות אבל לא שיערתי עד כמה הוא גאון עד לאחר קריאה של הסילמריליון. מי עוד יכול היה לייצר עולם כה עשיר, כה מפורט כה "תנ"כי". מיותר לציין שאם טולקין עדיין היה חי ביננו אז כל דמות וכל מאורע בספר, היה מקבל ספר משל עצמו, מה שבסוף קרה בשנים האחרונות, תודות לבנו כריסטופר. ואכן אני לא יכול לדבר על הספר מבלי להזכיר את כריסטופר טולקין שלקח על עצמו את מה שמצטייר בעיניי כשמשימה כמעט בלתי אפשרית כשהוא קיבץ את כל מה שאביו כתב כשלבסוף הצליח לערוך אותו ולהוציא אותו לאור, מה שאביו לצערנו לא זכה לראות היות והוא נפטר 4 שנים לפני צאת הספר (1977). אז כן, בהחלט מגיע לכריסטופר את הכבוד שמגיע לו.

 

עכשיו במידה ואתם כמוני ואתם יודעים שאתם הולכים לקרוא ספר שהוא כמו אל מין תנ"ך ואם אהבתם את שר הטבעות וההוביט אז סיכויים גבוהים שאתם תעריכו מאד את הסילמריליון. וכמו עם התנ"ך, ישנם סיפורים שתזכרו יותר וכאלה שתצטרכו לחזור על פיסקה או עמוד כדי להבין מה לעזאזל מתרחש כאן?! ואז יש לכם סיפורים שיחקקו בזיכרונכם וייכנסו לליבכם לטוב ולרע כמו ברן ולות'יין, או הילדים של הורין או נפילת נומנור. אה ואמנם זה קצת ייחשב כמו ספוילר קטן אבל אם אתם מצפים להאפי אנדינג בכמה מהסיפורים הללו אז הגעתם למקום הלא נכון.

 

וכמו עם התנ"ך, באופן דיי אירוני, הסילמריליון זה ספר שאני באופן אישי מצליח לראות את עצמי חוזר אליו. או אם להיות יותר ספציפי, אני יכול לראות את עצמי חוזר לכמה מהסיפורים לפחות אם לא כל הספר, כשאני מן הסתם יגלה מידע חדש שאולי עבר מעליי בקריאה הראשונה שלי כי גם כאן אני נאלץ להודות שהייתי צריך לשאול ידיד שלי מתי דמות מסוימת הובסה כי לצערי אני לא הצלחתי לעקוב מתי זה בדיוק קרה בספר. שיימ אונ מי! אבל בסה"כ בעזרת האינדקס אני רוב הזמן כן הצלחתי לעקוב אחר מה שאני שקורא גם אם היה לי קשה לזכור פה ושם מי זה מי, איפה אנחנו במפה וכמה מאנבי הסילמרלי נשארו בסה"כ.


כשמישהו כמו טולקין מצליח לרקום ספר למשך חמישה שהסיפורים שלהם מתרפסים ע"פ אלפי שנים וכשהחלק הכי חזק בעיניי הם הולאר שהם ה14 הישויות שנוצרו ע"י אילוואטר שבגללם הארץ התיכונה עוצבה כפי שהיא אז מילה נוספת שהייתי מגדיר את הספר הוא אפי.

 

לסיכום:

 

אז האם הסילמריליון הוא ספר טוב? ובכן עצם השאלה היא שגויה בעיניי כי יש סיפורים שהתחברתי אליהם יותר מאחרים בו אבל אם בכל זאת אני לוקח את כל הסיפורים ביחד ושם אותם תחת מוחו של הפרופסור אז כן, הסילמריליון הוא פשוט הוכחה נוספת לפרי יצירתו והגאונות העשירה של טולקין ביכולתו ליצור עולם שלם של דמויות, שמות ומקומות שעצם זה שיצא לו לעבוד עליו למשך חמישה עשורים גורם לי להעריך אותו יותר. אז כן הסילמריליון הוא לא ספר טוב. הוא מופלא.


**


8/10

217 צפיותתגובה 1

Join my mailing list

© 2023 by The Book Lover. Proudly created with Wix.com

bottom of page